Eduhouse Blog

Kolme syytä miksi tekoälyn käyttöönotto organisaatiossa epäonnistuu

Kirjoittanut Esa Riutta | Oct 17, 2025 6:53:51 AM

Tiivistetysti:

Tekoälyn väärinkäyttö on merkittävin tekoälyyn liittyvä riski. Tekoälylukutaidon puute altistaa kolmelle riskitekijälle, jotka ovat vääränlainen luottamus, vastuun hämärtyminen ja osaamisen keskittyminen harvoille. Paras vastalääke näihin ongelmiin kouluttaa kaikki tekoälyä käyttävät oikeasti ymmärtämään tekoälyn rajat, mahdollisuudet ja riskit.

Kirjoittaja: Esa Riutta

 

Tekoäly on jo osa arkea, mutta tekoälyn lukutaito ei

Tekoäly on jo osa monen organisaation päivittäistä työtä ja käyttö lisääntyy ja yleistyy koko ajan. Julkinen sektori ja tekoälylukutaito -webinaarissa nostinkin esille miten ehkäpä merkittävin tekoälyn riski on nimenomaan tekoälytaitojen puute, jota ilman tekoälyyn ei kehity tuiki tarpeellista tekoälylukutaitoa.

Väärä käsitys tekoälystä saa meidät pitämään tekoälyä jonkinlaisena erehtymättömänä superälykkyytenä, mitä se joissain asioissa toki on, mutta toisissa asioissa tekoäly on enemmänkin naiivi koiranpentu. Osaava käyttäjä tietää mihin asioihin tekoälyä voi tehokkaasti käyttää, miten sitä käytetään ja missä asioissa tekoälyn käyttöä tulee välttää tai ainakin tarkistaa tekoälyn tuotos tarkasti.

Tekoäly on lopulta työkalu, ja kun käytämme työkalua, olemme vastuussa myös sen tuottamista virheistä. Voidaankin sanoa, että tekoälyn virheet ovat käyttäjän virheitä.

 

  1. Väärä luottamus tekoälyyn

Lyhyesti: Liiallinen luottamus tekoälyn tuottamaan tietoon ilman ymmärrystä sen toimintaperiaatteista johtaa virheisiin.

Yksi yleisimmistä sudenkuopista on liiallinen luottamus tekoälyyn.

Jos työntekijä ei tunne tekoälyn toimintaperiaatteita, hän voi pitää sen tuottamaa tietoa luotettavana, vaikka se ei olisi totta. Tekoäly voi väittää suurella varmuudella täysin virheellisiäkin asioita, erityisesti kun sitä promptataan (eli ohjataan) väärin tai liian suurpiirteisesti.

Tekoäly ei varsinaisesti ymmärrä asioita. Se tuottaa tekstiä käyttäen todennäköisyyksiä siitä mitkä sanat voisivat tulla peräkkäin. Se simuloi ymmärrystä, mutta voi tietyissä olosuhteissa sisällyttää virheitä vastauksiinsa, varsinkin kun tekoäly joutuu operoimaan puutteellisen tai vähäisen tiedon perusteella. Jos käyttäjä ei tiedä tätä, virheiden riski kasvaa nopeasti.

Organisaatiossa on varmistettava, että jokainen ymmärtää tämän: tekoäly on työkalu, ja sitä on käytettävä oikein, sillä virheellinen käyttö kasvattaa virheellisten vastausten riskiä.

 

  1. Vastuun rajat hämärtyvät

Lyhyesti: Vastuu tekoälyn tuottamista tuloksista on aina ihmisellä, ei tekoälyllä.

Kun tekoälyä käytetään päätöksenteossa tai viestinnässä, vastuu pysyy organisaatiossa ja sen työntekijöillä. Tämä koskee kaikkia tilanteita missä tekoälyä on käytetty, jopa niitä missä tekoäly on annettu ulkopuolisten käyttöön. Esimerkiksi tuomioistuin Yhdysvalloissa velvoitti lentoyhtiön kunnioittamaan heidän tukisivunsa chattibotin lupausta alennuksesta, vaikka tällaista ei olisikaan pitänyt saada.

Tekoäly on lähtökohtaisesti työkalu. Kuten vasarakaan ei ole vastuussa vinoon menneestä naulasta, ei tekoäly nykymuodossaan ole vastuuta ottava entiteetti. Käyttäjä ja hänen edustamansa organisaatio ovat vastuussa.

Jotain vastuuta voivat ottaa myös tekoälyn kehittäjät, mutta pääasiallinen vastuu on käyttäjän edustaman organisaation tasolla.

Tämän takia organisaatiossa tulee olla hyvätasoinen tekoälylukutaito. Ja yksi osa sitä on nimenomaan vastuullinen käyttö, esimerkiksi sen kautta, että käyttäjät tunnistavat milloin tekoälyä tulee käyttää ja milloin ei.

  1. Osaaminen jää yksilöiden varaan

Lyhyesti: Jos tekoälyosaaminen keskittyy muutamille innokkaille, organisaatio altistuu virheille ja osaamisvajeille.

Tietotekniikan kanssa on pitkään ollut trendi, missä organisaatiossa on muutama osaava käyttäjä, joiden varaan it-osaaminen jää. Näistä käyttäjistä sitten tulee epävirallisia Excel-tukihenkilöitä, vaikka heillä ei lopulta välttämättä ole kunnollista osaamista aiheen kanssa, pahimmillaan vain kyky Googlata vastauksia ongelmatilanteisiin.

Tekoälyn kanssa tämä ongelma voi olla vielä pahempi. Kun tekoälyosaaminen jää yksittäisten henkilöiden varaan, syntyy odottamattomia haavoittuvuuksia. Ne voivat olla virheellisiä käsityksiä tekoälyn käytöstä tai jopa tietoturvaongelmia.

Yksittäisen henkilön virheelliset käsitykset tekoälystä voivat tällöin levitä, ja tuottaa monia ongelmatilanteita, kun muut toistavat näitä virheitä omissa töissään.

Ratkaisu on kouluttaa kaikki, jotka työssään hyödyntävät tekoälyä, ei vain niitä innokkaimpia. Ja hahmottaa, että tekoälytaidot ovat nyt osa perustaitoja, jotka kaikilla tulee olla.

 

Tekoälylukutaito on paras suoja virheitä vastaan

Tekoälylukutaito on ennen kaikkea ymmärrystä siitä mitä tekoäly tekee hyvin, mitä se tekee huonosti. Kun osaaminen on kunnossa, tekoäly muuttuu riskistä kilpailueduksi.

Hyvät ja laajalle levinneet tekoälytaidot organisaatiossa luovat olosuhteet missä tekoälyä hyödynnetään tuottavasti, puutteet taas altistavat haavoittuvuuksille ja virheelliselle informaatiolle. Osaava organisaation tekoälyn käyttäjä parantaa tekoälyn avulla yhtä aikaa työnsä mukavuutta, ja tehokkuutta. Osaamaton taas ei kumpaakaan.

 

📘 Lataa opas: Tekoälylukutaidon ytimessä

Miten organisaatiossa saavutetaan riittävä tekoälylukutaito – ja kannattaako pyrkiä parempaan?

Koostimme tärkeimmät nostot tekoälylukutaidosta ja kouluttautumisen keinoista.

Lataa maksuton opas ja varmistu, että organisaatiosi on EU AI Act -valmis.