Miten skaalata tekoäly organisaation toimintaan pitkäaikaisen kasvun mahdollistajana?

Tämä artikkeli pohjautuu Bisnesälyä-podcastin jaksoon ”Miten skaalata tekoäly organisaation toimintaan pitkäaikaisen kasvun mahdollistajana?”. Podcastissa pureudutaan tekoälyn tuomaan muutokseen työelämässä ja johtamisessa sekä nostetaan keskusteluun kysymyksiä, joita olet kenties pohtinut, mutta joihin et ole vielä löytänyt vastauksia. Tässä jaksossa podcastin host Marika Kotola keskustelee Posti Groupin CIO, SVP ICT & Digitalization, Petteri Naulapään kanssa siitä, millä tavoin tekoälyä on mahdollista viedä sisään yrityksen olemassa olevaan toimintaan ja hakea skaalautumisetua liiketoiminnan kasvulle.

Posti Group on viime vuosien aikana tehnyt merkittävän muutosmatkan sopeutuen perinteisen liiketoimintamallin muutoksiin. Yhtiö panostaa nyt kasvaviin liiketoimintoihin, digitaalisuuteen, dataosaamiseen sekä tekoälyn integroimiseen tuotantoprosesseihinsa. Mitkä ovat Posti Groupin CIO Petteri Naulapään opit koko muutosmatkan ajalta?

Vaikka Posti on jo lähes neljän vuosisadan ajan lähettänyt ja toimittanut kirjeitä, viimeisen viiden vuoden aikana yhtiössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Perinteisen kirjeenvaihdon volyymi on laskenut maailmanlaajuisesti, mutta samanaikaisesti Postin kasvuliiketoiminta eli pakettien logistiikkapalvelut ovat laajentuneet globaalisti.

Postin muutosmatkalla on koettu digitaalisen innostuksen vaihe, jolloin tehtiin laajoja investointeja digitalisuuteen. Tänä aikana syntyi merkittäviä saavutuksia, kuten OmaPosti-palvelu, ja samalla toteutettiin monipuolista kehitystyötä liittyen dataan.

”Teimme myös investointeja, joita ei ehkä tämän päivän valossa tehtäisi. Yli-innostuimme teknologioista, emmekä saaneet niistä kaikkea hyötyä, mitä olisi voinut olla mahdollista”, Petteri summaa.

Tekoälyn integroimisessa liiketoimintaan Petteri harkitsisi nyt toisin.

”Osa teknologiainvestoinneista olisi jätetty tekemättä, ja sen sijaan olisi panostettu enemmän muutosjohtamiseen.”

Strategia ja asiakaspolku johtamisen keskiöön

Postin strategian yhtenä keskeisenä painopisteenä on jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta. Tätä tavoitetta tukee lähestymistapa, jossa Posti alkoi tarkastella yrityksen toimintaa asiakaspolun näkökulmasta.

”Tarkastelimme, millä tavoin asiakas meidät kohtaa eri liiketoimintavaiheissa. Tämä johti siihen, että hajaantuneesta tekemisestä fokusoimme tiettyihin asioihin, joilla uskomme tuovan suurimman arvon yrityksen strategiaan," Petteri sanoo.

Teknologisesti tämä merkitsee voimakasta panostamista läpinäkyvyyteen. Posti pyrkii ymmärtämään tarkasti, minne investoinnit suuntautuvat, millaista osaamista on käytettävissä, mitkä hankkeet ovat käynnissä ja miten ne vaikuttavat strategiaan, sekä millainen lähestymistapa teknologiaan on.

”Olemme myös panostaneet paljon omaan osaamiseen – meillä on yli 200 omaa kehittäjää, arkkitehtia ja dataosaajaa”, Petteri sanoo.

Tekoäly vaikuttaa myös Postin kuluvalla strategiakaudella.

”Tekoälyyn, teknologiaan ja dataan liittyvät asiat ovat niitä, joilla muutos voidaan tehdä. Yksittäisten teknologioiden sijaan haemme lopputuloksia ja teknologiat ja osaamiset ovat välineitä, joilla niitä tavoitellaan.”

Johtaminen tekoälyn aikakaudella: osaaminen, tiimit, kulttuuri

Petteri korostaa johtamisessa perusasioiden, kuten oikean osaamisen, toimivien tiimien ja organisaation syvällisen ymmärryksen pysyvän tärkeinä myös tekoälyn aikaansaaman muutoksen keskellä. Menestyksen taustalta löytyy tarvetta ympäristölle, joka tukee onnistumista, sekä kulttuurille, joka kannustaa kokeiluihin ja hyväksyy epäonnistumiset.

Johtamiskokemuksensa pohjalta Petteri korostaa fokusoitumisen merkitystä. On päätettävä, mitkä asiat ovat todella olennaisia – erityisesti teknologian nopeasti kehittyvässä ympäristössä. Hän esittää esimerkin, jossa uuden sovelluksen käyttöönotto näyttää tarjoavan pientä apua, mutta pahimmillaan se voi häiritä koko organisaation toimintaa ja johtaa erillisten datasaarekkeiden syntymiseen, jotka eivät palvele koko yrityksen etua.

Petterin mukaan tekoälyasioissa menestymisen avainasemassa ovat ihmiset, osaaminen, muutoskyvykkyys ja johtaminen – ei niinkään teknologia.

Bisnesälyä-podcast-Petteri-Naulapää-round

”Jokaisen johtajan pitää ymmärtää tietyt teknologiset perusasiat. Ei tarvitse olla syväosaaja eikä kyetä tekemään itse asioita, mutta pitää tietyllä tasolla itse ymmärtää ja osata organisoida niin, että organisaatiossa on riittävästi omaa osaamista.”

Petteri Naulapää

CIO, SVP ICT & Digitalization, Posti Group

 

Datan laatu avainasemassa – Postilla 50 dataosaajaa

Muutama vuosi sitten Posti aloitti matkansa kohti tulevaisuuden liiketoimintaa hyödyntäen tekoälyä, dataa ja automaatiota AI Intelligence Automation -tiimin johdolla. Tiimi työskenteli hajautetusti eri organisaatio-osien kanssa ja ohjasi ensimmäisiä projekteja tekoälyn ympärillä.

”Teimme selvityksiä tekoälyn ja robotiikan mahdollisuuksista parantaa Postin liiketoimintaa, erityisesti asiakaspalvelua, ja aloitimme viemään eteenpäin hankkeita. Silloin huomasimme, että lisääntyneellä panostuksella ja systemaattisemmalla lähestymistavalla tekoäly-, data- ja automaatiotyöhön voitaisiin saavuttaa enemmän,” Petteri sanoo.

Nyt Postilla on noin 50 henkilöä, jotka työskentelevät datan parissa.

”Haluamme hyötyä siitä, että meillä on omaa osaamista, sillä dataosaaminen on fokuksessamme ja haluamme varmistaa, että pystymme toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet.”

Posti on hankkinut arvokasta oppia datan merkityksestä liiketoiminnassa. Petteri korostaa, että puuttuva data voi rajoittaa lopputulosta, ja datan laatu on avainasemassa. Vaikka organisaatiossa on vahva halu kehittää datan hyödyntämistä tuotannossa, on tunnustettu, että tietyillä alueilla tavoitteisiin ei vielä ole päästy.

Prosessien skaalaaminen tekoälyn avulla

Posti on onnistuneesti skaalannut tekoälyä tuotantoprosesseissaan, saavuttaen merkittäviä hyötyjä liiketoiminnalle. Yhtiö harjoittaa transaktioliiketoimintaa, joka sisältää paljon pieniä tapahtumia. Jokaisesta kuljetuksesta säästyvät sentit kerryttävät merkittäviä säästöjä vuositasolla.

Tekoäly on myös auttanut poistamaan operaatioiden suunnitteluvirheitä.

”Olemme kehittäneet algoritmin, jonka avulla ennustamme milloin asiakkaamme hakevat paketin pakettiautomaatista. Tämä auttaa kuljetusten kapasiteetin suunnittelussa – meidän tulee ennustaa kapasiteetti etukäteen, sillä kun jakeluautot pakataan, voivat pakettiautomaatissa olevat paketit olla vielä noutamatta,” Petteri sanoo.

Osaamisen kehittäminen on välttämättömyys tekoälyn aikakaudella

Posti panostaa henkilöstön ammatillisen osaamisen vahvistamiseen vastatakseen tekoälyn tuomiin muutoksiin; satoja Postin työntekijöitä osallistui Aalto yliopiston räätälöimälle tekoäly-verkkokurssille.

”Näen, että tänä päivänä on itsesuojeluvaistoa ylläpitää omaa markkina-arvoansa ja osaamistansa. Kannattaa panostaa siihen, että ymmärtää uusia teknologioita. Jokaisen kannattaa saada tietty taso haltuun”, Petteri korostaa.

Kuuntele jakso Eduhouse palvelussamme ja tutustu Bisnesälyä -podcastiin sivuillamme. Voit myös kuunnella podcastin Spotifyssä.

Kasvata organisaatiosi tekoäly- ja pilviosaamista

Onko tavoitteenanne hyödyntää tekoälyä ja datamassaa pilvipalvelussa aiempaa tehokkaammin, mutta et ole varma, mistä aloittaa? Ei hätää – jätä meidän huoleksemme, että asiantuntijanne ovat ajan tasalla.

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla: Saat viimeisimmät uutiset, päivitykset ja vinkit suoraan postilaatikkoosi.

Haluatko kokeilla palveluamme? Aloita 7 päivän maksuton kokeilujakso.

Tästä voit tutustua tietosuojaselosteeseemme.